גם הגר"ח קניבסקי שלח מכתב לממשלת צרפת על פינוי הקברים

    בנוסף לכך, הקונסיסטואר השיג מממשלת צרפת התחייבות שלא יגעו בשום קבר בלא הסכמתו והסכמת הדיינים, ושמירה קפדנית של ההלכה. כמובן התחום ההלכתי של נושא זה הוא כולו תחת אחריותם של רבני צרפת
    דוד קורצוייל No Comments on גם הגר"ח קניבסקי שלח מכתב לממשלת צרפת על פינוי הקברים

    כזכור, בשבוע שעבר שלח מרן הגראי"ל שטינמן מכתב בקשה לנשיא צרפת מר פרנסואה הולנד, שהועבר לארמון האליזה בצינורות דיפלומטיים בינלאומיים • המכתב הנדיר שנכתב בעברית בצרוף תרגום לצרפתית, מוען ישירות לנשיא הצרפתי

    מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א צילום: בעריש פילמר
    בנוסף לכך, הקונסיסטואר השיג מממשלת צרפת התחייבות שלא יגעו בשום קבר בלא הסכמתו והסכמת הדיינים, ושמירה קפדנית של ההלכה. כמובן התחום ההלכתי של נושא זה הוא כולו תחת אחריותם של רבני צרפת
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    "הנה שמועה שמעתי על דבר אשר במדינת אלג'יר עומדים להרוס בתי עלמין ח"ו, והוא דבר אשר אסור ע"פ ההלכה, ואין מקום להתיר זה כלל וכלל כך כתב השבוע מרן הגר"ח קניבסקי במכתב נרגש ליהדות צרפת על סכנת חילול בתי העלמין באלג'יריה שהתפרסם ביתד נאמן, והוסיף: "וע"כ יש לפעול בענין חשוב זה שלא יבואו לעקור קברי יהודים ממקומם, וחובה מוטלת על כל מי שיכול לפעול בזה, ובפרט על קהילת צרפת, לעשות ככל יכולתם למנוע חטוטי שכבי ה"י. וכל העושים והמעשים ע"מ למנוע חילול הקברים יזכו לברכה והצלחה בכל מעשה ידיהם"

    כזכור, בשבוע שעבר שלח מרן הגראי"ל שטינמן מכתב בקשה נרגש לנשיא הרפובליקה הצרפתית מר פרנסואה הולנד, שהועבר לארמון האליזה בצינורות דיפלומטיים בינלאומיים. המכתב הנדיר שנכתב בעברית בצרוף תרגום לצרפתית, מוען ישירות לנשיא הצרפתי ובו נכתב: "אנו בני העם היהודי מאמינים בהישארות הנפש ובכל הדורות עשו הכל לבל תופרע חלילה מנוחתם של שוכני עפר".

    "וכעת שעומד על הפרק הריסת בתי העלמין באלג'יר, אשר הוא דבר חמור ביותר ואין ביד מי שיכול להתיר דבר זה ע"פ ההלכה היהודית, ע"כ פונה אני לכבוד הנשיא אשר מנהיג את השלטון במדינתכם בהנהגה של חסד, גם כלפי העם היהודי, והשפעתם רבה גם במדינת אלג'יריה, שבוודאי מדינת צרפת תעשה כל השתדלות למנוע חילול והרס מקום קבורתם, ולפגוע בכבוד החיים, הן בצרפת והן באלג'יריה".

    המכתבים המיוחדים היוצאים מן הלב קבלו תהודה בכל רחבי העולם היהודי. בקהילות היהודיות בכל רחבי תבל החלה פעילות רחבת היקף וחובקת זרועות מול הממשל הצרפתי. בעקבות משבר בתי העלמין נפגש נשיא ועידת הנשיאים מר מלקולם הונליין ביום ששי שעבר עם שר החוץ הצרפתי ז'אן מארק איירו והעלה על שולחנו את זעקת העם היהודי על כל חוגיו וגווניו, הכואב את האפשרות ש-32 בתי עלמין יהודיים באלג'יר עלולים להפגע ומנוחתם של שוכני עפר תופרע ח"ו.

    זמן קצר קודם התפרסם גם פסק הלכה נחרץ של רבני ה"וועד להצלת בתי עלמין באירופה" האוסר על פינוי בתי העלמין. פסק ההלכה מונה את התנאים המיוחדים בשו"ע ובפוסקים שרק כשהם מתקיימים מותר לפנות קבר. הראשון שבהם, "כמו רק אם מעבירים כל עצמות מכל קבר וקבר בפני עצמו – כולל כל העצמות גדולים וקטנים ולקוברם בנפרד כל א' וא', אבל לקוברם אחר כך בקבר אחים, אין זה פינוי אלא חיטוטי שכבי ממש ר"ל".

    התנאי הזה, כמו גם יתר התנאים הנדרשים, אינם קיימים במקרה הנידון. ולכן, "לפי הנ"ל פינוי בתי קברות שלימות הנ"ל אינו במציאות כלל ואין בו שום היתר של פינוי ח"ו…. לפני כעשרים שנה כבר יצא פסק איסור לפנות בתי קברות מטעם כל רבני אירופא, שבתקופתנו יש איסור נוסף בפינוי כי היום שיש רבבות בתי חיים שכולם עזובים אם יתנו ח"ו יד לפינוי, יתבטלו כל קברי ישראל באירופא חלילה ועל איסור זה חתמו הרה"ג הגר"ח קרייזווירט זצ"ל גאב"ד אנטוורפן יצ"ו והגרח"ד פאדווא זצ"ל גאב"ד לונדון יצ"ו ומהר"י סגל זצ"ל, הג"ר משה סאלאווייציק זצ"ל" ועוד שורה של רבנים יבדלח"טא. "מרן הגר"ש הלוי וואזנער זצ"ל בעל 'שבט הלוי' הזהיר ביותר ששומר נפשו יזהר שלא יהיו לו חלילה יד והסכמה בכאלה".

    במשך 54 שנים ממשלת צרפת מילאה את תפקידה ושימרה את בתי הקברות, במסגרת סעיף בהסכם העצמאות עליו חתמה עם אלג'יריה – בעת שזו קיבלה את עצמאותה ב-1962. אלא שלפני ארבעה חודשים פורסמה רשומה בילקוט הפרסומים של ממשלת צרפת, לפיה הרשויות הצרפתיות תחדלנה מלממן ולשמר עשרות רבות של בתי עלמין ברחבי אלג'יריה בתוך שישה חודשים – בתוכם כמה עשרות בתי קברות יהודיים, כשהמשמעות היא שבתי העלמין ניתנו טרף לשיני הזמן, לסכנת כלייה וחילול מצד מקומיים במדינה לא ידידותית. אי-שם, בכמה אזורים ברחבי המדינה הערבית העוינת, עדיין ניצבים על תילם בתי הקברות היהודיים שבעצם ימים אלה מוסיפה לרחף מעליהם סכנת הריסה, בשל ההחלטה שלעיל – שפורסמה כחוק. בעקבות זאת עלתה שאלת פינויים של בתי העלמין שגדולי ישראל שליט"א וגדולי הפוסקים ורבנים ידועי שם מאוחדים בדעה המתנגדת לפינוי.

    לאחר פנייה לרשויות בצרפת ומאמצים דיפלומטיים חובקי עולם – שכללו מגעים ישירים עם נציגים צרפתיים, ממשלת צרפת הודיעה לכל הגורמים שעמם נפגשו נציגיה ברמת שגרירים ושרים, כי היא תימנע מביצוע כל פעולה הנוגדת את ההלכה היהודית כפי שהיא מעולה בצורה נחרצת ביותר ממכתביהם של גדולי הדור, רבני אירופה ורבני צרפת ופריז. ואכן גם הקונסיסטואר – איגוד הקהילות היהודיות בצרפת שמהווה גורם משמעותי ביותר בקשר של הקהילה היהודית עם השלטונות לטובת חופש הדת ויצוג הקהילות מסר לתקשורת הבהרת דברים את עמדתם החד משמעית ואת שותפותו במאבק ומהווה שותף פעיל בעמידה על שלמותם של בתי העלמין:

    הרינו בזה להבהיר הדברים בעניין בתי העלמין שבאלגי'ר. מאז שנים רבות, כיון שפנו אליו אודות מצב העזבון השורר בבתי העלמין שבאלגי'ר, הקונסיסטואר קבע לעצמו כחוב קדוש לשמור, להחזיק, לשחזר, את בתי הקברות והקברים שבמדינה זו ולפעול כדי שישארו לצמיתות שם בשלום.

    לאחר שבוצעו כמה סיורים ונבדקו כל בתי הקברות, השגנו כעת בפעם ראשונה תיאור מדוייק של המצב והתנאים העובדתיים שבשטח. בהמשך לכך המשפחות עודכנו על מצב קברי קרוביהם.

    בנוסף לכך, הקונסיסטואר השיג מממשלת צרפת התחייבות שלא יגעו בשום קבר בלא הסכמתו והסכמת הדיינים, ושמירה קפדנית של ההלכה. כמובן התחום ההלכתי של נושא זה הוא כולו תחת אחריותם של רבני צרפת.

    לאור העובדה שנושא זה קיבל כעת מידה בין לאומית, פשוט וברור שכל החלטה והכרעה בנידון מסורה ונתונה אך ורק בידי גדולי הדור שליט"א.

    מטרתו היחידה של הקונסיסטואר הוא כבוד המת. כל פרסום אחר בשמינו אינו אמת. ובזכות שמירת ההלכה ושמירת כבודם של שוכני עפר נזכה עם כל ישראל לכתיבה וחתימה טובה.

    על החתום: "יצחק גוגנהיים רה"ר לפאריש והגליל ונשיא ביד"צ דק"ק פאריש, יואל מרגי – נשיא הקונסיסטואר של צרפת.

    לאחר מכתבם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א וכן מאבקו הנחרץ של ה"וועד להצלת בתי עלמין באירופה", עמדתו של הרה"ר לצרפת, הרב הראשי לפריז, הקונסיסטואר, ועידת רבני אירופה, ונציגי העם היהודי בארץ ובארה"ב, ממשלת צרפת שהבהירה כי לא תפעל בניגוד להלכה היהודית והפנימה כי פינוי קברים איננו עולה בקנה אחד עם ההלכה היהודית, כמלכות של חסד בוודאי תעשה ככל שביכולתה לשמור על בתי העלמין הן באלג'יר והן בשאר המקומות.



    0 תגובות